poniedziałek, 18 stycznia 2016

Co było co będzie II

1 stycznia przedstawiłem pełną listę obejrzanych filmów i seriali oraz przeczytanych książek w 2015 roku. Dziś zaś przyszedł czas na przedstawienie najlepszych pozycji obejrzanych w 2015 roku i najbardziej oczekiwanych filmów w 2016 roku.


Najlepsze filmy roku 2015


To mój ranking więc moje zasady:
Po pierwsze są tu tylko te filmy które miałem okazję zobaczyć w kinie w 2015 roku.
Po drugie kolejność autobiograficzna.
Po trzecie na liście jest tylko 9 pozycji przy standardowych 10 ponieważ pamięć ludzka jest zawodna więc o jakimś filmie mogłem zapomnieć dlatego jedno miejsce pozostawiam puste.

1) Birdman


"Birdman" rok temu znalazł się w zestawieniu filmów najbardziej przeze mnie oczekiwanych a w tym roku otwiera listę najlepszych filmów roku poprzedniego. Film podczas zeszłorocznej gali wręczenia Oscarów zgarnął cztery statuetki. To tutaj Michael Keaton zaliczył, podobnie zresztą jak Edward Norton, najlepszą od lat filmową rolę. A zdjęcia i montaż to prawdziwa poezja.

2) Mad Max: Na drodze gniewu


Ze stycznia 2015 r. przeskakujemy do maja tegoż roku i drugiego filmu w niniejszym zestawieniu, który rok temu umieściłem na liście najbardziej oczekiwany przeze mnie polskich premier kinowy roku 2015. O nowy Mad Maxie powiedziano i napisano już dużo. Ja ze swojej strony dodam, że jest to pierwszy i zarazem jedyny film, który oglądałem dwukrotnie w kinie w ciągu tygodnia.

3) Sicario


"Sicario" to jeden z nielicznych filmów w poprzednim roku, który miałem okazje zobaczyć podczas pokazu przedpremierowego. To również jedyny film, który w 2015 roku doczekał się recenzji na blogu. Na wcześniej wspomniany pokaz przedpremierowy wybrałem się do DCF-u w pewną sobotę po pracy. Seans filmu pozwolił zapomnieć o trudach pracy a muzyk z niego towarzyszy mi do dziś.

4) Marsjanin


Kiedy dowiedziałem się, że powstaje "Marsjanin" sięgnąłem po literacki pierwowzór autorstwa Andy'ego Weira pod tym samym tytułem. Książka ta okazała się jedną z najlepszych przeczytanych przez mnie w 2015 roku. Jedyne obawy odnośnie filmu wiązały się z reżyserem Ridleyem Scottem i jego słabszą w ostatni latach formą. Całkowicie bezzasadnie.

5) Co się wydarzyło w Madison County


Pewnie największe zaskoczenie niniejszego zestawienia. Wszak "Co się wydarzyło w Madison County" swoją premierę kinową miało w 1995 roku ale tak się złożyło, że ja ów film po raz pierwszy obejrzałem w październiku 2015 roku podczas 6. AFF we Wrocławiu w ramach retrospektywy Clinta Eastwooda. Mówiąc krótko jeden z najlepszych melodramat wszech czasów.

6) Na kwaśne jabłko


"Na kwaśne jabłko" to film Onura Tukela, który miałem okazję zobaczyć podczas zeszłorocznego American Film Festiwal we Wrocławiu. Tym razem reżyser, nazywany przeze mnie tureckim Woodym Allenem, w swoim najnowszym filmie pokazał jak na relacje międzyludzkie mogą wpłynąć szczere rozmowy o najgorszych rzeczy uczynionych w życiu.

7) Slow West


Tak się w 2015 roku złożyło, iż polscy widzowie listopad śmiało mogli nazwać miesiącem Michaela Fassbendera, gdyż w tym miesiącu premiery kinowe tydzień po tygodniu miały trzy filmy z udziałem tego aktora. Drugim z nich był nowozelandzki western "Slow West" - film, który pokazuję, że western jako gatunek filmowy nie umarł i wciąż warto na niego stawiać.

8) Makbet


Trzeci w kolejności premiery film z Fassbenderem z listopada 2015 roku również znalazł się w niniejszym zestawieniu i gdyby powstało ono we wcześniejszym terminie (jak pierwotnie miało) wspomniał bym, że liczę na co najmniej nominację oscarową dla zdjęć i muzyki do tego filmu. Dziś zaś już wszyscy wiem, że w oscarowych nominacjach "Makbet" został całkowicie pominięty.

9) Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy


Trzeci i ostatni z filmów na tej liście, które rok temu znalazły się w zestawieniu najbardziej oczekiwanych przez mnie filmów 2015 roku. Wszyscy fani gwiezdnej sagi w niecierpliwości oczekiwali przez ponad 3 lata rezultatów pracy J.J. Abrams. I jak pokazują wyniki box-office i oceny filmu na portalach internetowych większość ludzi jest zadowolona z efektów jego pracy.


Najbardziej oczekiwane przeze mnie  filmy roku 2016

Zasady
Po pierwsze filmu tu wymienione powinny mieć swoją premierę kinową w Polsce w 2016 roku.
Po drugie filmy uporządkowane są w kolejności ich premier w Polsce (w przypadku kiedy ta nie jest znana o kolejności decyduje data światowej premiery filmu)
Po trzecie podobnie jak w pierwszym zestawieniu tu również jest 9 a nie 10 miejsc z podobnego jak wcześniej powodu czyli zawodności ludzkiej pamięci i możliwości pominięcia jakiegoś filmu.

1) Nienawistna ósemka



Film ten znalazł się już w podobnym zestawieniu rok temu, ale widać przyszło nam na niego poczekać trochę dłużej niż wydawało mi się rok temu. Polska premiera "Nienawistnej ósemki" miała miejsce 15 stycznia. I po pierwszych trzech dniach wyświetlania film zanotował najlepszy wynik frekwencyjny spośród dzieł Tarantino a wśród  prawie 114 tys. widzów nie zabrakło i mnie.

2) Zjawa



Współpraca Alejandro Gonzáleza Iñárritu i Emmanuela Lubezkiego przy "Birdmanie" przyniosła obu panom Oscary. Jak będzie rezultat tej współpracy przy "Zjawie"? Czy Lubezki zaliczy Oscarowego hat tricka? Czy do obu panów dołączy Leonardo DiCaprio? Polscy widzowie będą mogli starać się odpowiedzieć na te pytania już 29 stycznia.

3) Deadpool



Po dwóch filmach w styczniu przeskakujemy do lutego gdzie czekają trzy filmy. Pierwszy z nich to "Deadpool" w reżyserii Tima Millera, który do polskich kin zawita 12 lutego. Film o tej komiksowej postaci zapowiadany był już w 2009 roku po premierze filmu "X-Men Geneza: Wolverine". W 2010 roku zostali zatrudnieni autorzy scenariusza Rhett Reese i Paul Wernick a w 2011 roku reżyser.

4) Ave, Cezar!




Druga z lutowych, wyczekiwanych przez mnie, premier to "Ave, Cezar!" - pierwszy od trzech lat film braci Coen. Film ten otworzy tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 11 lutego. Osiem dni później czyli 19 lutego zaplanowana jest polska premiera filmu. W rolach głównych wystąpią Josh Brolin, George Clooney i Scarlett Johansson.

5) The Lobster



Podobnie jak "Nienawistna ósemka" "The Lobster" również znajdował się na tej samej liście rok temu. Jak się okazało polscy dystrybutorzy nie zdążyli film wprowadzić do kin jeszcze w 2015 roku. Co prawda film w Polsce można było zobaczyć podczas festiwalu Nowe Horyzonty ale bilet rozeszły się w tempie błyskawicznym. Obecna data premiery kinowej w Polsce to 26 luty.

6) The Nice Guys



Shane Black i wszystko jasne. Autor scenariuszy do takich filmów jak: "Zabójcza broń", "Ostatni skaut" czy "Kiss Kiss Bang Bang". Pierwszy scenarzysta, który za swój skrypt zarobił co najmniej milion dolarów. Debiutował jak reżyser za sprawą "Kiss Kiss Bang Bang" w 2005 roku. "The Nice Guys" to jego najnowszy film, którego polska premiera zapowiedziana jest na 20 maja bieżącego roku.

7) Suicide Squad



Drugi komiksowy film w niniejszym zestawieniu po "Deadpoolu". Mimo, iż film ma polski tytuł "Legion samobójców" ja pozwolę sobie pozostać przy tym oryginalnym. Tym razem zamiast superbohaterów w głównych rolach będziemy mieli okazję podziwiać arcyłotrów. Polscy widzowie "Suicide Squad" będą mieli możliwość zobaczyć w kinach od 12 sierpnia 2016 roku.

8) Wołyń



Z sierpnia przeskakujemy do października a dokładniej do siódmego października kiedy to swoją premierę ma mieć, jedyny polski film w niniejszym zestawieniu, "Wołyń" - najnowszy film Wojciecha Smarzowskiego. Przy "Wołyniu" Smarzowski ponownie współpracuje z m.in. Piotrem Sobocińskim Jr., Mikołajem Trzaską, Arkadiuszem Jakubikiem, Kingą Preis.

9) Rogue One: A Star Wars Story



"Rogue One: A Star Wars Story" to pierwszy z zapowiadanych spin-offów "Gwiezdnych wojen". Akcja filmu rozgrywa się między wydarzeniami z trzeciej i czwartej części gwiezdnej sagi. W obsadzie filmu są miedzy innymi: Felicity Jones, Mads Mikkelsen, Ben Mendelsohn, i Diego Luna. Polska premiera filmu na ten moment zapowiadana jest na 23 grudnia 2016 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz