czwartek, 1 maja 2014

Napisy #1 - To Be or Not to Be (1942)

Dzisiaj skończyłem pracę nas swoimi pierwszymi napisami. Są to napisy do komedii Ernsta Lubitscha "To Be or Not to Be" z 1942 roku. O samym filmie dowiedziałem się jakiś czas temu, lecz kiedy dowiedziałem się, iż do filmu nie ma napisów postanowiłem odłożyć projekcję na późniejszy termin. Po pewnym czasie, kiedy dalej nie udało mi się znaleźć napisów postanowiłem sam je wykonać.

Ernst Lubitsch
Teraz więcej o filmie. "To Be or Not to Be" to komedia w reżyserii Ernsta Lubischa, który wraz F. W. Murnauem i Fritzem Langiem był w latach 20. zaliczany do  czołowej trójki najlepszych niemieckich reżyserów. Film, mimo iż pochodzi z 1942 roku porusza temat nazistowskiej okupacji w Polsce. Dzięki czemu jest jednym z pierwszych filmów poruszających to zagadnienie.

Carole Lombard
Jest to zarazem ostatni film Carole Lombard, jednej z największych gwiazd Hollywood lat 30. poprzedniego wieku. Aktorka krótko po zakończeniu zdjęć do filmu zginęła w katastrofie lotniczej, wracając do domu po zakończeniu sprzedaży bonów wojennych w swoim rodzinnym stanie. Po jej tragicznej śmierci z filmu usunięto kwestię "Co może stać się w samolocie?".

Plakat filmu
Jeszcze przed wybuchem wojny, w sierpniu aktorzy Teatru Polskiego przygotowują przedstawienie pod tytułem Gestapo. Sztuka ma zobrazować niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą reżim Hitlera w Niemczech. Jednak polskie MSZ obawiając się reakcji Hitlera na sztukę podejmuje decyzję o odwołaniu jej premiery. Następnego dnia rozpoczyna się II wojna światowa.

Głównymi bohaterami filmu Lubitscha jest małżeństwo Turów. Maria - największa żeńska gwiazda teatralna międzywojennej Warszawy oraz Józef - aktor wiecznie czekający na komplementy, łechcące jego ego. Pani Tura jeszcze przed wojną wdaje się w romans z młodym pilotem Sobińskim. Znajomość ta ma duże znaczenie dla fabuły, gdyż dzięki niej Sobiński już podczas wojny, w Londynie będzie mógł odkryć niemieckiego szpiega. Młody pilot zostaję wysłany z powrotem do Polski, gdzie wraz z aktorami i pracownikami Teatru Polskiego będzie musiał powstrzymać zdrajcę.

Zapraszam do oglądania i życzę udanego seansu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz